Ward wist dat daar snoep in thuis hoorde. Daar horen allemaal dingen die we heel lekker vinden, ondervonden we al snel, en waar we (tot onze spijt) eigenlijk niet zoveel van mogen eten omdat het niet gezond is voor ons.
We gingen volop met de driehoek aan het werk deze week. Aan de hand van Ward zijn artikel, wilden de kleuters zelf een grotere, duidelijke voedingsdriehoek maken. In tijdschriften zoeken we allerlei voedingsmiddelen die we in het juiste vak van de driehoek proberen plaatsen. In het begin is dat nog moeilijk en moeten we heel vaak het voorbeeld raadplegen, maar hoe meer we ermee werken, hoe beter we weten wat bij elkaar hoort. Het plakken gaat steeds vlotter.
We merken op dat we in de tijdschriften met meest van al eten van de restgroep vinden. Gek hé, hetgeen we het minst mogen eten, staat het meeste in de boekjes?! Sommige kleuters gaan watertanden bij de ijsjes, chocolade, cupcakes en andere lekkernijen die we tegenkomen.
Het IZW'tje voor onze olifantjes is: op zoek gaan naar 5 gezonde en 5 ongezonde voedingsmiddelen en ze opplakken bij de juiste prent. De kleuters maken daarbij als ze het nodig vinden gebruik van de voedingsdriehoek. Ze weten al erg goed wat gezond en minder gezond is!
We bekijken alles wat Juul meeheeft en plaatsen het in de voedingsdriehoek. Dat lukt vlot. De groenten en fruit horen bij elkaar. kaas, dat hoort bij het "kaaswinkeltje van de oma", zoals we in het verhaaltje leerden.
Sommige maken patronen, anderen kiezen alles wat ze lekker vinden en steken dat op hun stokje.
Lekker en gezond!!
Onze week rond gezonde voeding afsluiten doen we met een gezond ontbijt. Daarvoor kiezen we uitsluitend voor gezonde dingen zoals bruin brood, fruitsap, melk, havermoutpap, kaas, fruit, eieren en nog andere gezonde dingen. Eens testen of dat nu lekker smaakt, zo'n gezond ontbijt zonder choco, speculoospasta, suiker,... En ja hoor...De buikjes worden rond en gezond gegeten!
we testen na ons ontbijt eens of we iets bijgeleerd hebben. In het begin van de week luisterden we naar een verhaaltje over de voedingsdriehoek. In een lege driehoek proberen we nu zelf de voedingsmiddelen op de juiste plaats te zetten, en dat lukt ons al heel goed!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten