woensdag 9 september 2015

Mannetjesdier daar en vrouwtjesdier hier...

Deze week gingen we verder met het bouwen van de verrassing voor Jef, het broertje van Ida.
De kleuters kiezen om een boot te maken, we leren bootjes vouwen als model en daarna vouwen we samen een grote boot. We werken af met verf, mooie versiering en kleine mannetjes als matroosjes. 
Ella stempelt een wenskaartje voor Jef.
na het vouwen kunnen we de boot schilderen
afwerking van de boot
Nel zoekt de letters van 'welkom' en van 'Jef'

Ella stempelt het wenskaartje
Ter voorbereiding op het babybezoek kiezen de kleuters uit de boekenhoek een boekje over een baby. Maar het is wel een heel gekke baby: het is de baby met de snor. Het boekje vertelt dat baby's soms boevensnorren of brave snorren kunnen hebben. Ida is niet akkoord en zegt dat haar broertje geen snor heeft. Ook Lilya, Marie en Nel weten zeker dat hun kleine broertjes/ zusjes geen snor hadden toen ze werden geboren. We bespreken wat een baby wel heeft: handjes en voetjes net als wij, maar kleiner. Oogjes, maar daar kunnen ze nog niet (goed) mee zien. Hebben ze nageltjes? Ze drinken alleen melk, ze eten nog geen patatjes,...

Op woensdag is het onze beurt om een bewegingsparcours klaar te zetten voor alle kleuterklassen. Natuurlijk mogen we na het klaarzetten het zelf ook uitproberen. 
evenwicht en kracht oefenen op een schuine wand







Daarna is het tijd voor ons bezoek: Sofie komt met baby Jef naar de klas. De kleuters stellen vragen en we kijken hoe Jef zijn melk drinkt.


Ward ziet dat een baby wel al nageltjes heeft
We gaan tomaatjes oogsten in de moestuin. We vinden ook enkele grote en kleinere courgettes. 
We denken na hoeveel centjes we ervoor gaan vragen en maken prijskaartjes.
In de klas wordt in de winkelhoek de verkoop al geoefend.
Woensdag houden we een winkeltje open op de speelplaats en verkopen we onze oogst.

Nathalie's kleuters staan ook op de groenten markt met aardappels.

We bedenken een lied en een naam voor de superheld van de eerste schooldag. Wij vinden dat ze Supersjoeke moet heten. We maken een lied op een bestaand liedje van Mega Mindy over pantoffelheld Supersjoeke:


               het refrein gaat als volgt:

want als ik mijn naam hoor 
of wanneer ik word gebeld
word ik in een handomdraai
jouw favoriete held
ruim baan, ruim baan 
Supersjoeke komt eraan
ooooooh- oooooh
ruim baan ruim baan
zij kan elke opdracht aan
oooooooh- ooooooh
nooit is er iets hopeloos 
dankzij Sjoekes trukkendoos
ruim baan ruim baan
Supersjoeke komt er- aan!

In ons nieuw hoekje, de zandtafel, wordt met de dieren gespeeld. 
Enkele kleuters verwarren het schaap en de geit. Ward merkt op dat de geit hoorns heeft, dus dat is een mannetjes geit, maar hoe heet dat ook weer...Nelis weet dat het een bok is. We vragen ons ook af hoe we een mannetjeshond noemen, zoals Baziel van Ella. En hoe noemen we een mannetjes- en vrouwtjeskat? Nelis weet dat een mannetje een kater is, maar een vrouwtje weten we niet. Jule, Ella en Marie gaan met de onderzoeksvraag naar andere klassen om te vragen of zij het misschien weten. 






Enkele kleuters gaan samen met mij op zoek naar andere mannetjes- en vrouwtjesbenamingen van verschillende dieren. We zoeken in boeken, vragen het in andere klassen en kijken op de computer. We zoeken foto's van de dieren en plakken de namen er bij. 


Naar aanleiding van de mannetjes- en vrouwtjesdieren maken de oudste kleuters een woordkaart van het woordje MAN. Daarbij mogen ze het woord na stempelen, op zoek tussen een heleboel letters naar de juiste en een tekening maken over het woord. Zo tekent Simon bijvoorbeeld een rammelaar, dat is een mannetjeskonijn en Arent kiest voor een ram, dat is een mannetjesschaap.



Nel heeft donderdag haar dagboek mee. Ze gaat ermee rond en vraagt wie er graag met haar wil schrijven in haar dagboek. Maar is een dagboek wel om samen in te schrijven? Ella vertelt dat in een dagboek geheimen staan. 
Het is niet echt een dagboek, besluiten we. 
We kijken er eens goed naar, en we zien het woord 'januari' staan. Enkele kleuters weten dat dat een maand is. Ik vertel dat ik ook zo'n boek heb; er staat januari, februari,... in, en ook maandag, dinsdag, woensdag,...
"Dat is een agenda!"weten enkele kleuters.
Amai, er zijn wel verschillende soorten boeken, merkt Ward op. We gaan op zoek in de klas of wij nog andere boeken hebben:
Nel's dagboek dat dus een agenda blijkt te zijn
Een leesboek voor kinderen met veel prenten heet een prentenboek
de boeken die mama en papa lezen heten leesboeken.

dit zijn weetboeken
Ida heeft een artikel mee uit een krant, dat is ook om in te lezen!
We vonden dus al enkele soorten, maar we denken dat er nog meer soorten zijn. Volgende week verder op onderzoek dus...

Als afsluiter van de week gaan we buiten kijken naar het forum. We stellen ons liedje en onze naam voor de superheld voor, net als alle andere klassen. De onschuldige superheld-hand trekt dan een briefje...het wordt niet Supersjoeke, maar Superpull. Jammer! Maar ook wel een leuke naam hé?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten