zaterdag 9 januari 2016

eerste week van januari

Hallo allemaal!! Hier zijn we weer, terug van (even) weg geweest. En we hebben er een nieuw vriendje bij in de klas. Dit is Mirko. Mirko praat met ons in de kring, maakt gekke grapjes en de kleuters vonden hem meteen leuk! 

Holly vertelde in de kring dat haar handen gegroeid waren, en dat ze haar handen leuker vond toen ze klein waren. Het goede nieuws voor Holly was, ook al zijn haar handen gegroeid, ze zijn nog altijd klein ten opzichte van enkele andere handen. Ze vergeleek de grootte van haar hand met Ward en met mij. Haar handen waren de kleinste. Andere kleuters vonden het ook wel leuk om te kijken wie grote/ kleinere handen dan zij zelf hadden. 
 We tekenen onze handen en knippen ze uit, ook zo kunnen we makkelijk zien welke handen de grootste zijn en welk de kleinste. We merkten iets op: sommige kinderen die groter zijn dan andere, hebben niet per sé ook grotere handen. 

Arent brengt de dag erna een artikel mee over een standbeeld in China van 36 meter hoog. Amai, dat is zo groot als de droomboom, denken enkele kleuters. Maar is dat wel zo?? Hoe kunnen we er achter komen hoe hoog 36 meter is? We kunnen het meten, weten Arent en Ward. Ward haalt er de vouwmeter bij van de timmertafel. Ella weet dat ze bij Rosalie in de klas latten hebben om te meten, maar dan grote.
We denken na hoe we 36 meter kunnen meten. Want we denken niet dat er zo lange latten zijn. Nu we erover bezig zijn, zijn de kleuters ook wel geïnteresseerd wie de grootste en kleinste van onze klas is. dus gingen we aan het meten. Wit je dat we onszelf kunnen meten met 'ons zelf'? gewoon voeten plat, hoge hakken( lees:pantoffels) uit en rug tegen rug gaan staan. 



onze grootste en kleinste van de klas
 Bij het meten zien we dat Lilya ongeveer even lang is als de meetlat van Rosalies klas. Ook Ida en Luciany zijn ongeveer zo groot al de meetlat. We leren dat de meetlat 1 meter is. 
 Jule en Nel zijn nieuwsgierig hoe groot Oskaar is. Ze meten. Oskaar is veel groter dan 1 meter, maar kleiner dan 2 meter (dat zijn twee meetlatten boven elkaar)

We willen ook graag volgende dingen weten:
- Wie is het grootste en kleinste kind van onze school? We zullen daarvoor bij Nathalie moeten zijn en bij Jo en Nele, vermoeden we. 
- Wie is de grootste en de kleinste juf?
- We gaan met kleuters meten hoe groot het standbeeld echt is (36m)
- Hoe hoog is de grootste kraan?

Na de atelierdag werkten we aan IZW'tjes in de klas en werden er nog enkele talentjes ingeoefend. Ook Holly's ideetje van de week, een gezelschapsspelletjes werd gespeeld.






We oefenen ook op het schrijven van cijfer met de oudste kleuters, omdat die heel vaak fout geschreven worden. Op een oefenblad tonen pijltjes aan wat de juiste schrijfwijze van de cijfers is. Dat wordt ingeoefend. Daarna testen we met een oefening rond meten (groter en kleiner) of we die cijfers nu ook zelfstandig juist kunnen schrijven:


Het was deze week ook een feestweek, Simon werd dinsdag 6 jaar en Maaike vrijdag 5 jaar. De kleuters kozen voor een pyjamafeestje met ontbijt.







Na de middag stelt Simon zijn Museum van mezelf voor. Samen ordenen we de spullen in chronologische volgorde.



Enkele creatievelingen van Jokes klas maakten een toneeltje. Sonja's klas en wij mochten naar de première.:)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten