zaterdag 4 juni 2016

het weer

Vorige week begonnen we over het weer.
We gingen wat dieper in op onze weerkalender en bekeken de kaartjes goed.
We hebben kaartjes die gaan over temperatuur, over bewolking, neerslag en over de wind. De keuters merken op dat er veel wind is buiten. " dat zien we aan de bomen" zeggen ze.
We gaan met een zak naar buiten...








Aan de creatafel worden weerkaarten geschilderd van verschillende weersomstandigheden:
We stempelen de juiste woorden erbij.

 We maken ook regenbuizen.

 Er worden nagels in getimmerd voor  het geluid van de regen. dat leerden we uit een regenbuis die Arent meebracht van zijn zus.
 woorden stempelen bij de weerkaarten
Op de computer wordt gekeken naar een filmpje van Nel over het weer.

Ik vraag de kleuters die in de poppenhoek spelen om kledij te zoeken bij verschillende weersomstandigheden:
Ella gaat voor een regenachtige dag: typisch Belgisch weer van dit ogenblik dus...
Ona's kledij van vandaag... 
de zomerse tenue van Holly
Nel trekt winterse kleren aan.
  De kleuters bekijken de kledij en beslissen dat Ella's kledij bij het seizoen HERFST past.
Ona's kledij die ze nu aan heeft is voor de lente vinden de kleuters. Enkele kleuters vinden het ook voor de zomer... Ja maar dan zonder jas. 
Dragen we dan in de zomer nooit een jas? En is het in de lente altijd warm genoeg om met een short rond te lopen? 

We bekijken thermometers. Een komt uit onze klas, de andere is Annelies ergens gaan halen.
Het kwik van de thermometers staat niet even hoog, het is dus volgens de thermometers niet even warm... hoe kan dat?
links: 13°, rechts: 22°
De kleuters weten dat de grote thermometer de juiste temperatuur van de klas is, want deze lag hier al enkele dagen. 
De andere komt van buiten? denken enkele kleuters. Maar dat klopt niet.
Waar is het nog koud?
In de koelkast!! weet Ward. Klopt, de thermometer komt uit de koelkast.
We geven hem eens door. Maar hé, op het ogenblik dat hij bijna rond is, is het kwik omhoog gegaan, er staat niet meer 13°, maar bijna 30!
Hoe kan dat nu weer?
Heeft iemand de verwarming op gezet? Nee, dat is het niet.

Ik verwijs even naar de kippen die op hun eieren broeden... wat doet de hen dan? 
-> ze houdt de eieren warm met haar lichaam!
Ons lichaam (handen) hebben de thermometer opgewarmd! 

Arent merkt op woensdag op dat Zita's haar twee kleuren heeft: heel blond en ook wat donkerder blond. 'Hoe komt dat verschil' vraagt hij? Samen met Nel gaat hij op rondvraag in de andere klassen.
Van Nathalie leren ze dat het door de zon komt, die bleekt ons haar af.
Ze geeft ook een leuk oefeningetje mee om te testen of het klopt: we plakken op een donker kleurig blad stickers, die moeten dan in de zon gelegd worden, daarna moeten we de stickers er af halen. 
We wachten nog op de zon om dat even uit te proberen...

De oudste kleuters maken een tekendictee over het weer. Ze tekenen wat ik vertel op de juiste plaats. hierbij oefenen we ruimte-en plaatsbegrippen, getallen, wiskundige begrippen (meer, minder, groter, klein,...)




Verder kwam Jule's oma om potjes te verven.



Idee van de week was van Maaike deze week. Ze maakt schuim.



Vrijdag is feestdag. We vieren het tandenfeest van Simon met een lekker ijsje:






Geen opmerkingen:

Een reactie posten