vrijdag 19 september 2014

pluimpjes, suiker en zout

Deze week begonnen we met ons onderzoekje over de pluim.
Hoe komt deze pluim/ veer op Jules kamer? 




Jule zelf was ervan overtuigd dat er een vogeltje is langs gevlogen en het veertje verloren is en dat het langs haar raam naar binnen gevlogen is. 
Ook andere kleuters vonden die uitleg wel aannemelijk. 

Maar enkele kleuters dachten toch dat het kon dat het een pluimpje uit haar dekbed was. Ward heeft al eens op televisie gezien dat in kussens en dekens ook van die kleine pluimpjes zitten en als je ermee schudt komen ze eruit gevlogen. 
Maar Jule dacht niet dat er pluimen in haar kussen zitten...

Wat is het nu?

We zochten het op en vonden inderdaad verschillende mogelijkheden:

- vogels hebben verschillende soorten veren: donsveren en dekveren. 
Donsveren zijn de fijne, onderste veertjes. De veer van Jule zou wel een donsveertje kunnen zijn...

- in een dekbed zitten inderdaad ook soms donsveren, als het een donsdeken is. Deze veren zijn meestal ganzenveren. "Soms voel je de stokjes van de veren door je kussen/ donsdeken prikken." wist Ella te vertellen.

We deden nog enkele andere activiteiten met veren: de begrippen zwaar (even zwaar, zwaarder, zwaarst) en licht (lichter, lichtst) kwamen proefondervindelijk aan bod.



1 grote veer is EVEN ZWAAR dan 5 kleine veertjes
We ondervonden al snel dat pluimen allemaal licht zijn, de ene al wat lichter dan de andere.

Zelfs veel veren zijn lichter dan 1 zalfje!
Een veer tekenen met houtskool


Omdat veren zo licht zijn, verplaatsen ze zich door wind. Als vogels hun veren verliezen kunnen ze door de wind verder vervoerd worden (tot in Jules kamer misschien!)
We kunnen zelf ook wind maken: 

We blazen onze veer naar de overkant van de zaal...


we blazen de veren omhoog



Er was wat verwarring (zowel bij mij als de kleuters) of het nu eigenlijk een pluim of een veer is: wij gebruiken in ons dialect(en) vaak het woord 'pluim' als we over vogelveren spreken, maar eigenlijk moet het dus 'veer' zijn. Een pluim is een verzameling van veren. Dat weten we dan ook weer hé! 

Verder werden ook onze smaakpapillen getest deze week:
Solara vertelde in de kring: "mijn koek is zout en ik doe altijd suiker op mijn tomaat."
Ward dacht toch dat dat niet klopte, in een koek zit suiker zei hij, zoals je op een pannenkoek doet. 
Nelis dacht dat je suiker ook op je frietjes doet. Er bleek bij heel wat kleuters een verwarring tussen zout en suiker. Gelukkig hadden we in de koffieklas zowel een pak suiker als zout, dus konden we onmiddellijk onderzoeken hoe de vork aan de steel zat. We vergelijken de twee met al onze zintuigen (zonder op voorhand te weten wat zout of suiker is):



Solara kijkt: "het zijn allebei witte korreltjes"
Ella merkt op: "er bestaat wel ook bruine suiker."
Solara voelt ook: allebei zijn het kleine korreltjes.

Zita ruikt: het ene ruikt lekker, het andere ruikt niet. Het lekker ruikende is volgens haar suiker.
We geven door en ook de andere kleuters denken dat het zo is. 
Wies is fijnproever van dienst. het linkse bordje is lekker!
Het andere bordje is... "bweik!" hij nam wat veel zout binnen...

zout proeven= gekke bekken trekken
We gaan naar de opvang kijken wat er in de koelkast zit en raden of er suiker of zout (of geen van beide) in zit:
- pudding: SUIKER
- eitjes: daar doen we ZOUT op
- chocomelk: SUIKER, want dat smaakt ZOET. 

-> dus suiker smaakt zoet en zout smaakt,... tjah, zout hé!

We proeven zoute en zoete popcorn en geven aan wat onze favoriet is: de meeste kleuters blijken zoetebekjes te zijn, maar ook de zoute popcorn valt in de smaak.
Volgens Owen is de zoete 'kopkorrem' de lekkerste ;) 


rarara... wie van beiden proeft zout en had de smaak niet zien aankomen :)





Donderdag bakken we samen met Lore cupcakes, speciaal voor de mama's en papa's die vrijdag op bezoek komen.





Op vrijdag werkten we ons onderzoekje over de veer af en plakten we wat we vonden in ons onderzoeksboek, we speelden ook in de hoeken en lazen een verhaaltje over een eend (aja, want die heeft ook pluimen... euh, veren!) 
Zita en Owen, twee vlijtige onderzoekers

Na de middag ruimen we onze klas op en doen een dramatisatie van het verhaal van eendje Kol in de turnzaal. 

Na de speeltijd is het dan eindelijk zover, de mama's en papa's komen toe! We versieren samen met hen de cupcakes en nemen ze daarna mee naar de de villa voor koffie waar ze met elkaar een babbeltje kunnen slaan en elkaar beter kunnen leren kennen. 









Bedankt voor de talrijke opkomst!! Fijn weekend!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten