vrijdag 5 september 2014

week 1 bij de Puffende Pinguïns

Hej mama's, papa's en alle andere geïnteresseerden!

Jaja, de zon schijnt nu wel volop, maar de grote vakantie is gepasseerd. We hebben er alweer onze eerste week opzitten in onze (voor sommige kleuters nieuwe) klas!

Jullie zijn waarschijnlijk wel nieuwsgierig naar wat wij zoal gedaan hebben. Dan heb ik goed nieuws, want hier op de blog van onze klas kan je steeds volgen wat er leeft in onze klas, wat we gedaan hebben, wat er nog te doen staat, de leukste kiekjes,... en nog veel meer!

Na een optreden van Romeo en Julia waar alle kinderen samen naar keken gingen we naar onze klas en vertelden we in de praatronde over onze vakanties. Daarna verkenden we de hoekjes in de klas en later nog de rest van de school. 
Omdat het zo'n mooie zonnige dag was profiteerden we ervan om buiten krijttekeningen te maken. Daarna tekende iedereen zijn eigen kroon, gingen we eronder liggen voor de foto en maakten we zo een verjaardagskalender voor in onze klas.





We dachten na over hoe we zelf toneel gingen spelen. Enkele kleuters kenden het versje 'ben je boos, pluk een roos'. Daar bedachten we nog een stukje bij en knutselden en verzamelden enkele attributen voor ons optreden als afsluiter van een eerste dag die voorbij vloog!


tea-time met Senne en Wies
Dinsdag gingen we van start met het kiezen van een nieuwe naam voor onze klas en als onderverdeling voor oudste/ jongste kleuters.
Dit jaar zijn onze oudste kleuters vijf stoere jongens en ze luisteren naar naam de 'olifanten' en 10 tweede kleuterklassers die voor de naam 'stokstaartjes' kozen.
Onze stamnaam voor de hele klasgroep is dit jaar "DE PUFFENDE PINGUINS", maar dat hadden jullie ondertussen ook al door! 

We willen dat alle andere kinderen, juffen en ouders zien dat wij fiere puffende pinguïns zijn, dus maakten we een kunstwerk: we begonnen met tekeningen van pinguïns. Wies wist wel hoe je dat kon tekenen, de andere kleuters keken hoe hij het deed en konden dan zelf ook aan de slag. Die pinguïns knipten we uit en plakten we allemaal op een achtergrond die Jule, Solara, Nel  en Zita maakten. Ons werk hangt op onze deur, zo vindt vanaf nu iedereen snel de puffende pinguïns!


Juul, Nel en Maaike zorgen voor de finishing touch van het kunstwerk
Woensdag vertelde Sam tijdens de praatronde dat hij een luchtballon had zien neerdalen vlak bij zijn huis. Hij vertelde ook hoe een ballon opstijgt. Owen vulde aan dat hij ook een ballon had gekregen die naar de lucht ging, maar doordat er een touwtje met een kaartje aan hing bleef hij hangen en steeg hij niet op. We namen enkele ballonnen van onze deur die er nog hingen van de eerste schooldag. Als Owen hem los laat valt hij gewoon op de grond. We doen duidelijk iets niet juist, maar wat?...



Wies en Senne trekken naar enkele andere klassen om het probleem verder uit te spitten...
Bij Sonja kregen ze enkele antwoorden die ons misschien kunnen helpen:
- "er moet een touwtje aan, dan blijft hij omhoog"



Neen, toch niet! het touwtje helpt niet, op het ogenblik dat Ella de ballon los laat valt hij ook gewoon weer naar beneden! We missen blijkbaar nog iets...

" Er moet helium in." had een ander kind Wies en Senne vertelt.

Helium?? Wat een gek woord... dat klonk ons toch wat vreemd in de oren. Maar als we vroegen wat helium dan juist was, kregen we daar eigenlijk alleen maar vragende blikken bij, dus we zochten een andere manier om meer te weten te komen. Sam en Owen trokken naar het boekenbeest en Ella zocht in een boek dat ze meebracht over vliegende voertuigen, op zoek naar meer informatie terwijl ik met enkele kleuters op de computer op zoek ging. Daar vonden we gelukkig wel onze antwoorden!  

-> Helium is een gas dat lichter is dan de lucht die we inademen. Doordat het lichter is stijgt die lucht naar omhoog.

We bekeken ook een filmpje van een luchtballon die opstijgt, net zoals Sam verteld had: er wordt een hete vlam in de ballon gestuurd, hete lucht is lichter dan de koude lucht rond de ballon en daarom stijgt hij. 

In Ella's boek vinden we hoe een luchtballon stijgt en vliegt.


Nav ons onderzoekje deden we in de kring een rekenspelletje met de ballonnen. Daarbij kwamen begrippen groter, kleiner, grootste,... en getallen aan bod.


Jule zoekt de kleinste ballon
De olifantjes (oudste kls) sorteerden daarna tijdens de werktijd ballonnen van klein naar groot bij een knip-en plakoefening. 




We zochten woorden die beginnen met de letter 'B' en merkten daarbij op dat we geen kinderen in de klas hebben die een naam hebben met die letter. 

Nel bracht een boek mee waar een heel ander soort ballon in stond: een tekstballon! Ze vertelde dat dit ballonnen zijn die 'uit de mond van het mannetje dat spreekt komt'. Enkele kleuters startten al met het maken van een vrije tekst met zo'n tekstballon.









Vrijdag bracht Nel maïs mee. "Hoe maken we dat klaar om op te eten?" wilde ze graag weten. Omdat de grootste pinguïn van deze klas wel heel erg begint te puffen als het over koken gaat zochten we het op. (Hallelujah, internet! ;)) We pelden de bladeren van de maïskolf en spoelden ze. Daarna koken en dan nog even op de pan met wat boter. Dat viel heel erg in de smaak! 




Onze eerste schoolweek afsluiten deden we met een verhaal van Vos en Haas en de ballon van Uil. Een heel leuk verhaaltje waar we nog een vraag uit konden halen voor ons onderzoek, want Uil had een ballon (die in zijn boom groeide, of dat dacht hij), maar na een tijdje werd de ballon kleiner en slapper. We keken naar enkele ballonnen in de klas, en zagen dat ook die kleiner geworden waren! Meer onderzoeksstof dus om volgende week mee aan de slag te gaan! 


Volgende week:
- wie nog boeken, ballonnen,... spullen heeft voor ons onderzoek, mag dit meegeven.
- Vrij. 12/09: eerste forum door de klas van Sandra.

Niet vergeten:

- In de boekentassen zit het klaswerkplan van onze klas. Lezen jullie dit eens? Wie nog vragen heeft, laat maar weten. Lees zeker ook nog eens de afspraken (achteraan)!

                                      Fijn weekend en tot maandag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten