zaterdag 25 oktober 2014

Meer gegriezel in onze klas

Voor we weer verder gaan met ons gegriezel, starten we deze week nog met iets heel anders: het derde museum van mezelf. Deze keer is het Marie's museum.
Ze toont ons spullen van zichzelf, maar heeft ook de geboortekaartjes van haar zus en broer mee, die we op haar tijdslijn proberen te plaatsen. Daarbij komt het onderwerp 'gezin' aan bod en bespreken we onze broers/ zussen en wie oudste, jongste, middenste is. Sommige kleuters hebben geen broers of zussen, andere hebben er wel 2 of 3.


Marie's babypyjama
samen met Jule probeert Marie haar levenslijn te leggen
aanschouw het museum van Marie!
Daarna is het weer volop griezelen geblazen.


de olifantjes schrijven hun naam in heksentaal als IZW
er worden heksen en tovenaars geschilderd
Ella en Nel bekijken de heks in het boek en schilderen ze na.
De heksen en tovenaars krijgen vliegles.



Sam leert enkele kleuters zijn griezelspel van het spookhuis. daarbij worden de pionnetjes opgeschrokken door rollende doodskoppen, skeletten,... en andere griezels.

Senne vond het een leuk idee om zijn ideetje van de week ook in thema te doen. Hij leerde ons vleermuisjes maken, die we omhoog konden hangen in onze griezelhoek.



Ella heeft een boek mee met informatie over heksen en tovenaars. Daar gaan we mee aan de slag voor ons onderzoekje. 
We hoorden al van enkele andere klassen dat heksen enkel in sprookjes bestaan, maar in dit boek vinden we iets anders:
Lang geleden werden mensen die vb. arm, oud, ziek waren als heks beschouwd. Ze werden  beschuldigd van voorvallen die de mensen niet konden verklaren, zoals natuurrampen, ongelukken,... Mensen waren bang van die 'heksen' en ze werden verbrand op de brandstapel. Erg hé? 
We vonden ook een filmpje over moderne heksen. Nu is 'heks' zijn geen beschuldiging meer, maar noemen mensen die dicht bij de natuur betrokken zijn en werken met kruiden zichzelf heksen. Ze zien er niet uit zoals in sprookjes, maar gewoon zoals andere mensen.

In de turnzaal doen we een begrippenspel met de heks van Juul: zet je naast de heks, ver van de heks, vlak voor de heks, onder de heks,...




Jule brengt een grote pompoen mee naar de klas. Ze wil er samen met enkele kleuters een halloweenpompoen van maken.


Met het vruchtvlees van de pompoen gaan we koken. We maken heksenpannenkoeken.

We maken halloweenmaskers.


In de luisterhoek luisteren we naar het sprookje van Hansje en Grietje.

Ook in de kleihoek worden heksen gemaakt. Daarbij vertrekken de kleuters van een 'ik doe het zelfkaart'. Dan hebben ze al een mannetje. Om er een heks van te maken mogen ze nog iets extra toevoegen, vb een heksenhoek, een lange neus, een bezem,...

We krijgen van een vriendelijke heks pompoensoep mee. Maar...die vinden wij heksen nog veel te gewoon. Er zit nog niets vies of griezeligs in, en zo eten heksen hun soep het liefst.
We maken spinnen om in de soep te doen.



We gieten de soep, samen met de spinnen in de heksenketel. We hebben nog één probleem: de soep is koud! Hoe slijmerig en slakkig de soep voor heksen ook mag zijn, ze willen ze wel warm! We proberen ze met zelf gevonden spreuken op te warmen:






Geloof het of niet, zelf met deze goede spreuken lukt het niet!!
Dan maar de electiciteit terug aan toveren (ja, die hadden we even plat gelegd om de kinderen in de andere klassen te laten schrikken HIHIHIHIHI!) en opwarmen op een vuurtje.



Hopelijk kunnen jullie na al ons gegriezel nog slapen! 
Dan rest mij enkel nog te zeggen: fijne vakantie en HAPPY HALLOWEEN!!!!!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten