vrijdag 9 maart 2018

daar is de lente

Stan brengt een papiertje mee met zaadjes in. Die heeft mama in de schoenwinkel gekregen, vertelt hij. We mogen ze planten in onze klas.
Wat hebben we daarvoor nodig?

- een bloempotje
- de zaadjes
- zand. Maar welk zand dan?
-> we hebben potgrond nodig, want in zand van onze zandbak kan het zaad niet goed groeien.
Waar kunnen we zo'n zand vinden?



IN de moestuin! weten de kleuters.
Samen met Flor gaat hij in de moestuin grond scheppen.
Terug in de klas vertelt Stan hoe we de zaadjes kunnen planten. Stap voor stap.

1. We doen een beetje grond in het potje


 2. We leggen het blaadje met zaadjes erop.
 3. We vullen het potje verder met de grond en duwen die goed aan.
 4. We geven water.
 5. We zetten het potje op een plek waar zon aan kan. Nu wachten we af.

Dag 2: nog niets te zien.

De oudste kleuters stempelen worden in script na rond de lente.
 De stempels die we van leefgroep 3 mogen gebruiken kunnen we zoals legoblokjes aan elkaar plakken. Dus als we de letter B, dan de letter I en de letter J vinden in de doos en ze in die volgorde aan elkaar hangen,hebben we het woord BIJ.


 Ook aan de creatafel is de lente aanwezig. We schilderen en tekenen lentebloesems.
 Met Runes spullen van de boerderij wordt op de blokkenmat gebouwd.






 Tekeningen maken passend bij stickers.

Wiskundige initiatie: De kleuters proberen logische volgorde te vinden in verhaaltjes op prenten.


Onze stamtaak is de dieren voederen. Elke dag zijn we dus bij de dieren om hen van spijs en drank te voorzien.






 De zon schijnt in onze kring. We merken op dat er licht in onze ogen schijnt. Vanwaar komt dit? Het komt van Caspers trui met pailletjes. Die maakt glinstertjes op het bord.
Aerin zegt dat ze ook zo'n trui aan heeft. Bij haar zijn de pailletjes goud. Je ziet ze iets minder dan de zilveren pailleten. Die van Andres zijn wit, die zien we helemaal niet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten