vrijdag 12 oktober 2018

week 6

Maandag stelt Celle spinnetjes voor die hij thuis met zijn mama gemaakt heeft. Hij stelt voor om met de kinderen van de klas ook spinnetjes te maken.






Gils idee van de week is een liedje: 'ge zijt wie ge zijt', het gaat over jezelf mogen zijn en over uitsluiten/ pesten.
De kleuters vinden het allemaal een tof lied, en beslissen het te zingen op het forum. 

We hebben het aansluitend daarbij over gevoelens.
Er worden boekjes voorgesteld die ook over gevoelens gaan. Een verhaal van Yuna gaat over een griezelige heks. Daar zijn de kinderen toch wel een beetje bang van.
We hebben ook een boekje over Sofie, die boos is.
Hoe voelt bang zijn? Wat doen je dan? En als je boos bent? Wat gebeurt er dan?

IN de taalhoek werken de oudste kleuters aan voorbereidend lezen met Myrthes woordboekje. Links staat een woord vergezeld van een prent. daarnaast staat in drieluik alle letters om het woord na te maken van het voorbeeld. 
Oscar heeft de goocheldoos van zijn zus mee en leert enkele kleuters trucjes. 
Ouneyssa stelt klei en een deegrol voor in de kring. Aan de kleitafel worden de kleuters echte beeldhouwers. Ze maken een mini versie van elkaar in klei.





Jules en Rune tekenen Marie en José, de poezen van Jules.
Lucien vraagt zich af hoe dieren met elkaar kunnen praten? Samen met Aaron gaat hij op rondvraag in enkele klassen en daarna gaan ze op zoek in boeken en op de computer.

We leren dat dieren op verschillende manier praten of boodschappen aan elkaar geven: 
- ze schreeuwen om hun soortgenoten te wijzen op gevaar
- ze stinken/ geven geur af: vb. poezen die plassen om te zeggen dat een plaats van hen is en er geen andere katten mogen komen (territorium afbakenen) 
- ze verkleuren als camouflage of schrikken dieren af door hun (felle) kleur.
Enji vertelt over haar nieuwe bed. In de blokkenmat worden verschillende soorten bedden gebouwd.



Nel van leefgroep 4 komt een verhaaltje voorlezen van vos en haas. Het gaat ook over gevoelens. Want Vos wordt door Haas en Uil uitgelachen, omdat hij dik is. Dat vindt hij niet fijn. Daarop volgend praten we over hoe we ons voelen als we uitgelachen worden. 
Lucien brengt enkele dagen erna een boekje mee dat ook over gevoelens gaat en een werkblaadje waar de kleuters mogen aanduiden hoe ze zich voelen bij bepaalde gebeurtenissen/ situaties.
klein mannetje vindt het geluk


 Gil brengt een hoepel mee. We gaan met z'n allen buiten een samenwerkingsspel doen met de hoepel.

Yuna brengt appeltjes mee. Ze zijn niet om op te eten, vertelt ze. Waar dienen ze dan wel voor? Als versiering, zegt Yuna. 
Zo'n fruit noemen we SIERfruit.
Wiskundige oefening: de verschillende materialen worden gesorteerd. 
Yuna maakt met enkele vriendjes een herfststukje met de appeltjes. Ze gaan eerst buiten op zoek naar nog enkele herfstspullen en leggen ze in een mooie schaal.
Vrijdag gaan we op uitstap bij Rune om de paarden ( en andere dieren) te verzorgen.

 Enkele kinderen voederen de kippen:

 Het hooi in hun hok wordt ververst
 Kennismaking met de paarden: 



 Afwassen van de potjes waaruit de dieren eten.
 Een groepje kleuters halen pony's Eda en Baloe van de weide.

 De pony's worden geborsteld. Ze hangen vol zand. 


het rommelt in Eda's buik.
 Daarna mogen we rijden op Baloe.



 Van al dat werk hebben we honger en dorst gekregen. Tijd voor de receptie voor Runes tandenfeest.


SCHOL!
 In de namiddag op school houden we het wat rustiger. Onze jarige Lucien stelt zijn 'dit ben ik- mapje' voor in de kring. Hieperdepiep voor Lucien, die vandaag vijf wordt!
 Daarna trakteert hij op ijsjes. Wat een leuke dag om de week af te sluiten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten