vrijdag 26 oktober 2018

week 8

Lucien brengt een Toekan mee. Hij wil er een kooi voor bouwen. Samen met enkele kleuters gaat hij op zoek naar materialen die we kunnen gebruiken.





Mayté brengt een vriendje mee voor Luciens toekan

We werken verder over afval. Is er afval op school te vinden?

We bekijken onze drinkbussen en koekendozen: sommige koekjes zitten in plastiek verpakking. De meeste kleuters hebben koekendozen. Wat is het beste voor het milieu?
We gaan op zoek op school naar afval en waar afval verzameld wordt. Welke soorten afval verzamelen/ sorteren we allemaal op school.
in de groene kikkers hoort RESTAFVAL


op de composthoop hoort Groenten-, fruit en tuinafval. 




In blauwe bakken (en zakken) hoort PMD, plastic flessen, metalen verpakkingen en drankkartons 




Op school doen we eigenlijk iets  fout:we gooien restafval in de blauwe bakken. Maar als we het achteraf in de container bij het restafval gooien, is dat niet erg. Verwarrend, dat misschien wel een klein beetje, maar niet erg. ;) 


In deze groene bakjes doen we ook ons groenten-, fruit- en tuinafval

Bij Gretel op de bureau staat nog een soort vuilbak die we nog niet eerder gezien hebben. Het is een lichtgroene. We vragen haar waarvoor die dient. Gretel vertelt ons dat in deze bak lege batterijen verzameld worden.



Aaron, Casper en Rune brengen afvalkalenders mee. Daarop kan je zien welke afval op welke dag opgehaald wordt. Er staat ook op welke afval wel/ niet in de verschillende zakken mag.




Casper brengt een werkboekje mee over afval.
We sorteren afval in de verschillende afvalzakken die Lucien meebracht.



In de knip- en plakhoek worden plastic flessen, drankkartons, restafval (potjes) uitgeknipt en op de juiste afvalzak geplakt. 


Oud brood kunnen we, in plaats van weg te gooien, ook gebruiken om iets lekkers mee te maken volgens Casper: we maken broodpudding.



We oefenen onze fijne motoriek met waterparels en pincetten, lepeltjes,...


Ondertussen oefenen de oudste kleuters fijne motoriek op papier. Met een stift volgen ze lijnen die krullen, arceerlijnen,...




Gil brengt walnoten mee. Hij wil ze graag verdelen aan iedereen, zegt hij. Hoe kunnen we dat doen?
Eerst tellen we met hoeveel we zijn: er zijn 18 kleuters en 1 juf.
Myrthe en Gil krijgen 19 borden, waarop ze nu de walnoten eerlijk mogen verdelen.
Als alle noten verdeeld zijn, liggen op elk bord liggen 7 walnoten.
We maken een walnoten winkeltje.
zoek de fout op de foto. Wie ze vindt, wint een... walnoot! :) 
Oscar heeft nog een verhaal mee over gevoelens. Het omschrijft op een leuke manier hoe gevoelens als bang, verlegen, verdrietig, blij, trots aanvoelen in ons hart.
Vrijdag houden we een halloweendag in de klas. Celle brengt een emmertje mee. Hij vertelt dat het dient om 'trick or treat' (je snoep of je leven) mee te doen. Enkele kleuters willen ook zon'n emmertje maken.


In de namiddag houden we een dansfeestje. Er wordt gedanst op griezelige muziek.
Ondertussen komt Victors mama ons schminken voor halloween.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten