zaterdag 21 januari 2017

week 18

We werken verder aan ons onderzoek rond zeeleeuwen, zeehonden en walrussen. We nemen de walrus onder de loep:
- de walrus heeft grote opvallende slagtanden
-de walrus is zwaar, een mannetje kan zwaarder worden dan 2 auto's  (tot ongeveer 2000 kg)
- de snorharen, die naar beneden wijzen dienen om zand weg te borstelen van hun eten (mosselen)
- bij walrussen in het wild zie je de snorharen niet meer zo goed omdat ze afslijten door veelvuldig gebruik
Aerin leert ons een walrus maken


 In Flo's verhaaltje van de kleine ijsbeer komen ook een zeeleeuw en een walrus.







geboeid kijken naar een filmpje over de walrus









 We maken zelf walrussen.


 voor de oudste kleuters is er als iZW'tje een woordkaart:


Verder worden talenten verder ingeoefend:






2 ideetjes van de week deze keer. Sterre maakt regenboogrupsjes:








Flo maakt als ideetje van de week peperkoeken huisjes:




Als afsluiter deze week vieren we Solara's 6de verjaardag. Ze stelt haar museum voor en we eten snoepcake.











zaterdag 14 januari 2017

zeehond... of was het nu zeeleeuw? en talentenweek 1

Ida ging in de vakantie naar de zoo en zag daar een zeeleeuwenshow. Zeeleeuwen zijn anders dan zeehonden, wist ze te vertellen. Aan de achterpoten zie je het vershil.
Maar zijn er nog verschillen? vroegen we ons af? En hoe zit het dan met de walrus? vroeg Briek, want die lijkt daar ook een beetje op, maar is dikker. Toch?
We zoeken het dus uit...


 Robbe en Ida gingen samen op rondvraag in andere klassen. Daar konden ze al enkele dingen vertellen. We zochten ook in onze dierenboeken in de klas en keken op de computer of we op foto's nog (grote) verschillen konden zien.



 Lilya imiteert een zeehond. :)

 Luciany brengt allemaal zeedieren mee. Er zit ook een walrus tussen.
 We plakken de verschillen en gelijkenissen tussen zeehond een zeeleeuw op een blad.
Nu volgende week nog uitzoeken van de walrus...
 Op de wereldbol tonen we waar zeehonden en zeeleeuwen wonen.
Verder werd als IZW'tje een vouwoefening gedaan door de oudste kleuters:



We oefenen enkele talentjes in en tonen wat we al goed kunnen.







Er was ook feest. Maaike werd in de vakantie 6 jaar. We vieren het met ontbijt op bed.