zaterdag 4 oktober 2014

Spinnen en honderdduizend blaadjes...

Deze week werkten we verder aan ons project rond herfst.
Er waren nog enkele onbeantwoorde vraagjes over de spin:

- Hoeveel poten heeft een spin? 

Dat vonden we snel terug in een boek in onze boekenhoek. Daar was het makkelijker om poten te tellen, aangezien de spin daar niet beweegt! :)

-> Een spin heeft 8 poten!

- Hoe komt de spin binnen (in de douche van Nel)?

Nel dacht dat de spin uit het putje naar boven gekropen was.
Wies, Ward en Juul denken dat de spin van buiten naar binnen gekropen is door een raam of een open deur.

Maar als we op de computer opzoeken hoe spinnen binnen komen, ontdekken we dat ze altijd al binnen zaten: de huisspin wordt binnen geboren! De huisspin zit het hele jaar door binnen, maar we zien ze zelden omdat ze 's nachts meest actief zijn en omdat ze ergens verscholen zitten op een moeilijk te bereiken plaats in huis.

-> We zien ze op tijdens warmere perioden het vaakst omdat het mannetje dan op zoek gaat naar een wijfje. De zoektocht eindigt vaak in op 'gladde' plaatsen zoals een bad, een douche, een wastafel, omdat spinnen hun poten niet aangepast zijn om op gladde wanden te lopen.

We kijken naar een filmpje over de spin. Daar leren we dat er verschillende soorten spinnen zijn, in België zijn er heel wat soorten, de meest bekende voor ons zijn de huisspin en de kruisspin.


een huisspin... brrrrr
Enkele kinderen vertelden dat ze (of hun mama's of papa's) spinnen in huis buiten zetten als ze er één vinden. Maar... is dat wel een goed idee? Komen die spinnen terug binnen?

-> Huisspinnen zoeken snel weer een (t)huis, want ze zijn niet voorzien op buiten leven, en worden daar ongelukkig! 

We oefenden ons Liedje  "honderdduizend blaadjes" verder in.
De kleuters willen het lied voorstellen op het volgende forum.
Daarvoor zijn ze volop aan het knutselen gegaan zodat we de 'herfstsfeer' kunnen tonen.

Ward en Sam bestuderen een boom en tekenen hem na.

bladeren maken en verven in herfstkleuren



We benoemen de verschillende noten die we thuis en tijdens de herfstwandeling vonden. De soorten heten: walnoot, eikel, tamme kastanjes, wilde kastanjes, beukennoot. We sorteren ze.


 Nel en Jule proberen het zelfstandig tijdens het hoekenwerk. Bolsters sorteren blijkt niet zo'n fijne ervaring, maar daar hebben ze snel iets op gevonden: zakdoekjes en handdoeken rond de handen en we kunnen ze sneller verplaatsen.


We maken een achtergrond voor een vrije tekst door bladeren onder een blad te leggen er er met wasco hard over te wrijven. Zo wordt het blad zichtbaar, vooral de nerven zien we goed.


Tijdens een rekenmoment in de kring maken we rijen noten af dmv seriëren. vb. Wat volgt op walnoot- eikel- bolster- walnoot- ... 







En dan een moeilijke oefening voor de oudste kleuters met de noten waar ze zich door laten vangen: we maken gelijke groepjes (vb. 5 kastanjes en 5 walnoten)
De opdracht:  
tel de walnoten. Tel de kastanjes. Daarna leg ik één soort dicht bij elkaar en de andere soort verder uit elkaar en vraag waar de meeste noten zijn. De kleuters zijn het er herhaaldelijk over eens dat de verst uit elkaar liggende groep de meeste zijn... 
Benieuwd of ze dat een volgende keer nog denken! :) 

Groepjes tellen
Alle kleuters volgen Owen's mening dat er meer kastanjes zijn.

Enkele kleuters testten Ella's notenkraker uit: zowel eikels, bolsters, walnoten en af en toe een vinger werden gekraakt. 




Wist je dat...

- De kleuters het moeilijk hebben met de benaming 'tamme kastanjes'. Nel heeft ze dan maar de toepasselijke naam 'rustige kastanjes' gegeven. Goed gevonden hé! 

- Herfst het tot hiertoe moeilijkst uitspreekbare woord blijkt te zijn. 'herbs', 'erfs' en 'herbst' en 'herref' passeren hier dagelijks de revue. 

- Marie haar 'Vier feestte'. 


Verder deze week was er het eerste ideetje van de week. Wies leerde zijn favoriete Turtlespel aan de kleuters.


We testen ons evenwicht op een bewegingsparcours.




De olifantjes stelden in een tekstenronde hun vrije teksten voor die ze maakten op de achtergrond van de bladeren. Senne zijn tekst werd gekozen als 'tekst van de week'. Daar werken we dus volgende week mee verder. 






We hadden alweer geluk, want de week werd ook deze keer afgesloten met een feest: Marie wordt morgen 4! 
De kleuters kozen voor een receptie met kinderchampagne aan de speeltuin. En de zon was ook van de partij! 












Santé! Op Marie!... en op het weekend!! :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten