vrijdag 16 januari 2015

een week van onderzoek en feesten!

We startten deze week op maandag terug met ons onderzoek. Senne had iets mee om zelf fossielen te maken. Daar waren enkele jongens wel erg nieuwsgierig naar en wilden er snel mee aan de slag. In vormpjes kon je plaaster gieten, daarna lieten we het de hele dag drogen. De volgende ochtend kwam Senne onmiddellijk vragen of we zijn fossielen al mochten uit de vormpjes halen. Enkele waren gelukt, enkele braken nogal snel. Met plaaster is het natuurlijk niet zo stevig als echte fossielen, want die zijn duizenden (of zelfs miljoenen) jaren oud.


 We proberen het ook zelf zoals we in het filmpje zagen. We verzamelden enkele spullen uit de natuur (een blaadje, stokjes,...) en maakten die vast in de plaaster. (zoals in het filmpje dieren- of natuurresten onder een laagje zand of klei vast komen te zitten.)
 Na enkele uren haalden we de 'natuurresten' uit de plaaster...
 ... en we hadden echte fossielen! Nu snappen we echt hoe het in elkaar zit!
 De fossielen van Sennes werkkit:
 Ella en Wies maken een bordtekening over fossielen
Verder bracht Owen een boek mee. Hij vertelde dat er ook 'botten' in staan zoals van ons onderzoek. Hij toonde ons de botten. Wies en Ward wisten dat dit skeletten zijn.

Dat bracht ons tot een nieuwe onderzoeksvraag: zijn skeletten en fossielen het
zelfde?

dit zijn skeletten van dino's. Skeletten zijn resten van dieren/ mensen. Nadat een dier/ mens sterft rot het lichaam weg en blijft na +/- een half jaar enkel de botten en tanden over. Na vele jaren verdwijnen ook heel veel skeletten (doordat ze worden opgegeten door mieren onder andere...), maar de skeletten die bedekt worden met zand, klei, lava,... blijven miljoenen jaren na de dood van het dier soms bestaan. Er blijven dan versteende resten over. Dan pas spreken we van fossielen.  
grondig onderzoek door Ward en Ella

We hadden deze week ook twee keer een voorstelling van 'het museum van mezelf': dinsdag was Ward aan de beurt. Hij werd woensdag 5 jaar.






Donderdag was het Solara's beurt. Zij wordt dit weekend 4!




Een andere feestelijke gebeurtenis deze week: Nel werd voor de tweede keer grote zus! 
Nel toont trots haar T-shirt

Naast al die feestelijkheden, zouden we bijna vergeten dat er ook nog gewerkt moet worden! ;)
Als IZW'tje maakten onze olifantjes een werkje rond letters. Ze zochten op een blad de tekeningen waarvan het woord begint met de letter B, die we al goed kennen van Ballon en Boom.


Nelis zette met zijn ideetje van de week de kleuters aan het tekenen:
hij leerde de kinderen enkele dieren tekenen volgens stappenplannen.



In de kring deden we een spelletje rond ruimtebeleving. De kleuters kregen een foto te zien waarop een voorwerp onvolledig of uit onverwachte hoek getrokken werd. Ze raadden wat het was. Als 1 foto te moeilijk was, mochten ze een tweede foto bekijken die uit ander gezichtspunt getrokken was. Na het raden tonen we de grote (logische) foto om te kijken of we het juist hadden. Heel leuk spelletje!

Rarara, wat is dit??

waar kijkt Sam naar?


foto 1, foto 2 en de duidelijke, grote foto tonen dat Zita gelijk had: het is een boek!

Wies bracht een gezelschapsspel mee: Boomgaard. Hij legt het zelfstandig uit en het spel wordt verschillende keren deze week gespeeld. Gelukkig kunnen de kleuters de raaf telkens verslaan door snel het fruit te plukken.




Vrijdag was het dan eindelijk zover: feest voor Ward en Solara. De kleuters hebben ontbijt gekozen, dus kwamen 's ochtens in pyjama de klas binnen en installeerden hun bedjes in de kring. We luisteren naar een verhaal van Nel, gingen naar bed tot de wekker ging. Dan gingen we samen aan de feesttafel zitten om van het ontbijt te smullen. Er kwam dan nadat we onze buikjes rondgegeten hadden nog een extra verrassing: Famke, die we kennen van vorig jaar Nathalie te vervangen, kwam ons allemaal schminken! Wat een leuke feestdag om de week af te sluiten!






















zaterdag 10 januari 2015

talentenweek

De eerst schoolweek van 2015 was voor ons een talentenweek. We oefenen samen nog nog enkele vaardigheden zoals knippen, parelen, knopen met elastiekjes,... helpen elkaar met jassen, schortjes, schoenen en leren van elkaar, oefenen op de dagen van de week, op tellen, overlopen welke letters we kennen, bespreken onderzoekjes en proberen te antwoorden op enkele quizvraagjes rond recente onderzoekjes,...
dagen van de week benoemen

wat is vandaag, gisteren, morgen?
elkaar helpen bij evenwichtsoefeningen

Juul kwam in het begin van de week met een zak met schelpjes af in de praatronde. 1 ding uit het zakje interesseerde hem wel echt: een haaientand (volgens hem). Maar dat wisten enkele andere kleuters toch niet zo zeker. Senne en Wies vonden in onze boekenhoek een boek rond dieren waarin ook haaien stonden, en de tanden die we daar zagen leken toch wat anders. Met enkele kleuters gingen we naar de onderzoekstafel met infoboeken en laptop om het verder uit te zoeken.




We vonden foto's van haaientanden. De verschillen met de 'tand' van Juul waren:
- ze zijn eerder krom
- ze zijn donkerder van kleur
- ze hebben vanboven allemaal een gebogen 'rand' 

Juul en Jule keken verder op de computer en vonden toen wel een tand die er meer op leek. Dat bleek een fossiel van een haaientand te zijn.

Wat is een fossiel? 
Senne dacht een hele oude tand. Daar had hij wel gelijk in, want een fossiel is een bewaarde rest van dieren/planten van wel miljoenen jaren oud die door verstening/ verharding bewaard gebleven is. 
Om het beter te begrijpen bekeken we een filmpje waar heel duidelijk uitgelegd werd hoe een fossiel ontstaat. 

Deze week kregen we bezoek. Nathalie, wiens babytje geboren werd in het begin van de vakantie, beloofde ons dat ze op bezoek ging komen met de kleine Maite. Daarom wilden de kleuters iets maken voor Maite: een groot hart met onze namen op.
Vrijdagochtend kwamen ze langs. 




We mochten Maite eens vasthouden en Nathalie vertelde over haar. We kregen ook allemaal doopsuiker omdat we zo'n mooi hart maakten.





Als IZW'tje maakten onze olifantjes deze week geometrische figuren en letters op nagelplankjes met elastiekjes. 

 Ook enkele jongste kleuters vonden het fijn om dat al eens te proberen.

Deze week hadden we ook een jarige: Maaike werd 4 jaar! Ze stelde haar museum van mezelf voor.

 Daarna probeerde ze samen met Ella om de levenslijn te leggen.Die werd opgehangen in onze kring, zodat we allemaal Maaikes museum nog wat konden bewonderen.


 In de namiddag was er dan het feest voor Maaike. Er werd gedanst en de feesttafel werd klaargezet. Daarna schoven we aan om een lekker ijsje te eten.