zaterdag 19 september 2015

boeken in alle hoeken

Deze week brengen de kleuters heel wat verschillende soorten boeken mee voor ons project rond boeken.

een prentenboek
een sprookjesboek
een magazine. dat kan over van alles gaan. Dit gaat over paarden, Marie heeft er eentje over mama's
We bekijken alle boeken, vragen na/ bespreken welke soorten het zijn en sorteren ze dan per soort.
We hebben: sprookjesboeken, weetboeken, atlassen, magazines, kranten, partituren, leesboeken, prentenboeken/ pop-up prentenboeken, woordenboeken, fotoalbums, wegenboeken, een heel oud boekje ivm betalingen, taal- en leerboeken,...



Naast verschillende soorten boeken te zijn, verschillen ze ook nog op andere vlakken: sommige zijn kleurig, andere niet, grote en kleine boeken, lichte en zware boeken, rechthoekige en vierkante boeken,...
De kleuters zijn benieuwd welk boek het zwaarst is en welke het lichtst. Over het zwaarste zijn we het snel allemaal eens: de dikke van Daele van Ella. We geven het boek eens door. Pff, amai, dat boek heeft zijn naam niet gestolen! Over het lichtste boek verschillen de meningen. We voelen en wegen met onze handen, maar dat zorgt toch voor wat onenigheid. 
We halen er de balans bij. Zo kunnen we onze twijfelgevallen eens controleren.
Net als we ervan overtuigd zijn dat Nels kleine boekje het lichtste is, komt Ward aanzetten met het krantje. En hij heeft gelijk, het krantje weegt nog minder dan het kleine boekje!
Onze boeken leven niet alleen in de kring en in de boekenhoek. Ook in de knip-en plakhoek, aan de creatafel en in het winkeltje en tijdens de les beweging worden de boeken gebruikt.

Aan de creatafel worden kaften gemaakt. Dat zijn de voorkanten van boeken. De kleuters krijgen de opdracht om eerst een verhaal te bedenken, er een passende kaft voor te maken en daarna een titel te bedenken.







Nadat ze illustrator geweest zijn en hun tekening en schilderwerk is klaar, worden ze schrijver en bedenken ze de titel. Die wordt er met letterplakkers bijgeplakt of bij gestempeld. 
We leren dat letters woorden, woorden zinnen en zinnen een tekst of verhaal vormen. Als we verschillende woorden willen schrijven/ plakken/ stempelen laten we een beetje plaats tussen. Zo zien we waar een woord klaar is een het volgende woord van de zin begint.


Deze week hebben we als stamtaak de dieren verzorgen. We benoemen de dieren die op onze boerderij rond lopen met de geleerde namen van vorige week. Weten we al deze benamingen nog wel?
Betsy is een zeug en voor haar staat een hen
een ram!
een kippenei, dat is gelegd door een hen


Woensdag werken we samen op het bewegingsparcours. Dat is nodig omdat we op sommige hoogtes niet alleen op geraken. Door elkaar een zetje te geven, te ondersteunen, lukt het wel. Wij kunnen flink samenwerken, hoor!





We werken in de knip- en plakhoek verder rond de boeken. De oudste kleuters (en jongste die het willen proberen) knippen boeken uit en plakken ze op een strook van dun naar dik.

Ella brengt een boekje mee over letters. Opa Brom heeft een letterwinkeltje. Hij leert ons hoe je van letters woorden maakt. 
Dit zijn letters, als we ze bij elkaar leggen wordt het een woord. 
Maar opgelet! niet alle letters die je naast elkaar legt worden woorden!



Bij het boekje zit ook een CDtje met leuke liedjes. We leren het liedje 'Alle woorden die er zijn'.

Vieze varkentjes kunnen boeken niet enkel gebruiken om in te lezen( en naar te luisteren), maar ook om mee te bewegen!







De boekenkaften die de (oudste) kleuters maakten, worden in de kring voorgesteld. De titel wordt verteld en de kleuters vertellen kort waarover hun verhaal gaat.




Daarna wordt de tekst van de maand gekozen. Simons tekst krijgt de meeste 'likes'. Deze wordt in onze kring opgehangen. Zijn boek heet 'het goudkasteel'
We doen een taalles met de vrije tekst van Simon. De kleuters halen er de letters O en A uit. Deze kennen we, zeggen ze. We gaan samen op zoek naar andere woorden die met de A en O beginnen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten