's Ochtends terug wekkers zetten, tegen sneltempo kleren aantrekken, boterhammetjes smeren, koekendoosjes vullen, fruit in de nieuwe, blinkende boekentassen steken, aanschuiven in een file met auto's vol schoolkinderen... Dat is jullie dagelijkse taak weer nu, want...
Ongelooflijk maar waar... de eerste schoolweek zit er alweer op!
En ook wij hebben in de klas niet stil gezeten.
Van de superhelden die op 1 september 's ochtends bij ons op school langs kwamen, kregen we de volgende uitdaging: "schop minstens vijf schoenen op een tafel, je mag je handen niet gebruiken."
Dus na onze eerste praatronde waarin we over onze vakantie vertelden, trokken we naar de zaal om te oefenen. Het bleek al snel dat de opdracht niet zo eenvoudig was. Onze schoenen vlogen overal, maar niet op de tafel. Oefenen geblazen, alé geschopt, was dus de boodschap!
Na een tijdje oefenen begon het ons steeds beter te lukken. Tijd om even te gaan uitrusten in de klas en de hoekjes te verkennen:
chefkok Lilya werkt enkel met extra verse producten! |
Alexander, Arent en Simon bouwen samen een huis met landingsbaan en een vliegtuig |
Onze eerste dag vliegt voorbij.
Nadat we samen in de kring fruit gegeten hebben en verteld hebben hoe we de eerste schooldag vonden, is het tijd om buiten met alle klassen te verzamelen en onze uitdagingen te tonen aan die ene vreemde held die op school rond liep.
We krijgen net zoals alle andere klassen 1 minuut... en het lukt!!! Joepie!!!!!
Woensdag gaan we toestelturnen. Met een blok in de hand(en) proberen de kleuters het bewegingsparcours af te leggen. Niet zo eenvoudig hoor, als je maar één hand vrij hebt. Ons evenwicht wordt serieus op de proef gesteld!
Na al die beweging vertel ik in de kring een verhaaltje over 10 vieze varkentjes of tien schone varkentjes... de kleuters mogen kiezen. De meerderheid kiest voor 10 vieze varkentjes...maar... halfweg het boek kunnen we het omdraaien, en krijgen we toch ook het verhaal van de schone varkentjes te horen.
Daarna hebben we het over tegenstellingen. Ik begin een zin en de kleuters vullen aan: niet vies, maar...schoon/proper! Niet koud, maar... warm! Niet open maar,...toe/dicht ! Niet ver, maar... dichtbij! De oudste kleuters gaan zelf op zoek naar tegenstellingen.
We bekijken tegenstellingen in boeken en benoemen ze.
Op vrijdag gaan we op stap op onze speelplaats en zoeken we allerlei tegenstellingen en fotograferen ze:
FIJN WEEKEND EN TOT VOLGENDE WEEK!
dag vogeltjes, kennen jullie ons nog? |
We krijgen net zoals alle andere klassen 1 minuut... en het lukt!!! Joepie!!!!!
Woensdag gaan we toestelturnen. Met een blok in de hand(en) proberen de kleuters het bewegingsparcours af te leggen. Niet zo eenvoudig hoor, als je maar één hand vrij hebt. Ons evenwicht wordt serieus op de proef gesteld!
Na al die beweging vertel ik in de kring een verhaaltje over 10 vieze varkentjes of tien schone varkentjes... de kleuters mogen kiezen. De meerderheid kiest voor 10 vieze varkentjes...maar... halfweg het boek kunnen we het omdraaien, en krijgen we toch ook het verhaal van de schone varkentjes te horen.
Daarna hebben we het over tegenstellingen. Ik begin een zin en de kleuters vullen aan: niet vies, maar...schoon/proper! Niet koud, maar... warm! Niet open maar,...toe/dicht ! Niet ver, maar... dichtbij! De oudste kleuters gaan zelf op zoek naar tegenstellingen.
We bekijken tegenstellingen in boeken en benoemen ze.
Nu proberen de derde kleuterklassers het eens zelf.
Op vrijdag gaan we op stap op onze speelplaats en zoeken we allerlei tegenstellingen en fotograferen ze:
korte en lange tak |
brede en smalle stam |
dichtbij en veraf |
hoog en laag |
klein en groot (vuilnisbakken) |
open... |
en dicht! |
klein en groot |
zware en lichte pompoen |
binnen en buiten |
op en onder de tafel |
zacht en hard zitje |
heel / volledig en stuk (eikel) |
we kunnen in het licht en in het donker zitten |
veilig en gevaarlijk fietsen |
wakker en moe/ slaperig |
Wij stellen voor: "de vieze varkentjes"
Lilya, Maaike, Arent, Simon, Ward, Alexander, Jule, Marie, Ella Solara, Zita, Holly, Luciany, Nel, Ona, Ida en Nelis! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten