zaterdag 16 januari 2016

deze keer willen we weten wat we allemaal kunnen meten...

Heel wat kleuters brengen deze week spullen mee voor ons 'meetonderzoek'. Door al dat materiaal dat mee gebracht wordt komen we te weten dat we heel wat meer kunnen meten dan enkel onze lengte!
Arent brengt een rolmeter mee. Hoe lang is die? willen de kleuters weten. 300, zegt Arent.300? Is dat dan 300 slangen, 300 kleine touwtjes,...? 
We checken de lengte van de rolmeter
 We rollen de meter volledig uit. (Opgepast, niet laten schieten, snijgevaar!!) We zien inderdaad dat er 300 staat. We nemen er de meter van Rosalie bij. Daar staat 100 op, en dat is 1 meter. Ah, dan is "300" 3 meter, weet Simon.

Nel toont driehoeken om mee te meten. " Daar meet mama mee als ze een werkje maakt" zegt ze. Ze heeft ook een lintmeter: "daar meet mama mee als ze een rokje maakt voor Flo of voor mij". zegt ze. Ze toont hoe dat dan in zijn werk gaat. Met de lintmeter kunnen we inderdaad onze 'maten' meten door de omtrek van ons lichaam op verschillende plaatsen te meten.
Oscar is 89 cm. dat is kleiner dan Rosalies meetlat.
We willen weten wie de grootste en kleinste leerling van onze school is. We gaan eerst naar Nathalie, want daar zal onze kleinste zitten. We meten de kleintjes door ze rug tegen rug te laten staan, want zo kunnen we meten zonder een echt meetinstrument. Als we dan onze kleinste gevonden hebben meten we hem. Oscar, Ida's kleine broer, is de kleinste van de school met 89 cm. 
Voor de grootste gaan we naar Jo's klas. We horen al snel van de grote kinderen dat Zeno daar de grootste is. We meten hem. Zeno is 1m65. Daarna gaan we naar de kinderen van Nele en vragen wie daar de grootste is, dat is Rune. We meten hem ook. Hij is 1m60, dus Zeno is de grootste!

 Dan de juffen. De kleuters denken dat Trui, Sonja of Annelies de grootste is. We meten weer op dezelfde manier: rug tegen rug. Onze eigen juf is de grootste. 1m76. De kleinste juf is Nele, met haar 1m59. 
Ook Zita brengt een ander soort meetinstrument mee: een weegschaal. De kleuters reageren: "hé, daar kan je niet mee meten."
Zita twijfelt even, maar zegt dan dat dat wel zo is, je weet hoeveel je weegt. Dat is ook meten! 
We bespreken hoe we de weegschaal moeten gebruiken. Enkele kleuters weten dat je je schoenen moet uit doen. Ook je kleren moeten uit, zeggen enkele kleuters. (het zal wel zijn, elke halve kilo minder telt!;) 
We spreken af dat we in de klas wel onze kleren aan houden. Ella, Zita en Ida gaan wegen en opschrijven hoeveel ze wegen.
Wat gek, Zita weegt nu meer dan deze ochtend toen ze er de eerste keer op ging staan. 
Hoe komt dat?
Omdat je eet en drinkt en als dat in je lijf zit weeg je meer!


We meten niet enkel lengtes en gewicht. Simon heeft iets heel speciaals mee. Hij heeft een apparaat mee waarmee hij het licht kan meten! Waw zeg, dat wisten we niet, dat we ook licht kunnen meten! We merken terwijl Simon meet, dat de cijfers op het apparaat steeds veranderen. Hoe komt dat? Omdat het niet overal even licht/ donker is. Vb als we het meetstuk laten zakken naar de grond, is het getal lager dan wanneer we het hoger houden. Logisch, want boven ons, aan het plafond, hangt het licht.


Enkele kleuters houden zich bezig met de onderzoeksvraag van Arent: hoe lang/ hoog is 36 meter (zoals het standbeeld van de chinese Zedong) Omdat het weer niet toelaat om op de speelplaats te gaan meten (want onze klas is echt wel te klein om 36 meter te meten!) proberen we het op een andere manier. We hebben een lange bol touw. Met de meetlat van 1 meter gaan we stukken touw meten en knippen. Hoeveel hebben we er nodig? 36 stukken! Nu nog een manier zoeken om de 36 '1 meter-touwtjes' terug aan elkaar te hangen. Knoopjes maken? Nee, dat kan niet, zeggen Ward en Nel, want dan is het touwtje geen meter meer, en dan klopt het niet...


Holly brengt een leuk boek mee dat past bij ons meetonderzoek. Daarin staan diersoorten, hoogste gebouwen, grootste watervallen,... van de hele wereld in en worden ze vergeleken met elkaar op grootte/hoogte. Dat geeft ons een beter beeld om te snappen hoe hoog het Chinees standbeeld is. 
Hier zien we een dino van 18 meter. We zien dat hij groter is dan een groot huis. 2 zo'n dino's op elkaar is de hoogte van het standbeeld!
En zie je daar tussen het huis en de voorpoot van de dino dat mannetje? Dat is een volwassen man, iets groter dan Annelies. In vergelijking met het standbeeld zijn wij dus maar heel klein!

Om onszelf te meten maken we een 'vieze-varkentjes meter. We meten onszelf op onze eigen meter en schrijven er onze naam bij.  


Kijk eens goed naar Arent zijn hemdje! Dat is met dezelfde cijfertjes als op onze rolmeter en lintmeter. 



Lilya heeft deze week haar ideetje van de week mee. Ze leert de kleuters met rietjes een bellenblaas maken.

 



We vieren deze week ook weer feest. Ward is jarig. Hij werd op donderdag 6 jaar. 
Hij stelt zijn museum voor en vrijdag eten we ijsjes en dansen we op zijn Samson feest CD.




Verder in de hoekjes:
opperste concentratie in de spelletjeshoek 



gekke bekken trekken met Ella's spelletje.
hoge, lage, brede, smalle,... bouwwerkjes in de bouwhoek







Geen opmerkingen:

Een reactie posten