zaterdag 22 september 2018

week 3

Rune brengt een 'champignon' mee, er hangen wortels aan, denkt hij.
Hoe heet dat weer juist? -> een paddenstoel.
welke paddenstoel is dit?
Hebben paddenstoelen ook wortels?
Zijn dit wortels? Enkele kleuters denken dat het mos is.
Wat is dat, mos?

Myrthe brengt een 'bomenposter' mee. Daarop herkennen de kleuters enkele vruchten die we al vonden, zoals beukennootjes, en kastanjes, de helicoptertjes, ...
Oscar vindt een boom van de poster op het bouwterrein. Het is een eik. Een Amerikaanse eik.
Verder vinden we op het bouwterrein ook vruchtjes onder een boom die we al mee namen naar de klas van onze herfstwandeling. Ze staan ook op Myrthes poster: het zijn vruchtjes van een linde.
Het blad van een linde ziet er zo uit:
We gaan op de speelplaats boven kijken of we nog bomen/ bladeren/ vruchten herkennen.
Ook deze bladeren zien we op de poster. Ze zijn van een zomereik.
Op onze school staan 2 soorten eiken. 
Ze hebben verschillende soorten bladeren, maar dezelfde vrucht: nl EIKELS
Hoe heet dit weer: de stam. Een stam kan breed en smal zijn. Voor de stam van deze zomereik hebben we 4 kindjes nodig om er rond te geraken.
Dit is de schors. Wist je dat die ook verschilt bij alle bomen? 
We voelen aan de schors. Deze voelt ruw, vindt Gil.
Robin zoekt zijn dennenappel samen met enkele andere kleuters op de poster. 
Oej, die staat er precies niet tussen.
Hoe komt dat?
Ook de bolsters die hier in ons bos talrijk aanwezig zijn, staan op de poster. We weten nog dat die van de tamme kastanje is. Maar er staat nog een andere bolster op: van de wilde kastanje. Die vonden we hier nog niet terug. "Dan is die boom hier niet op onze school, concluderen enkele kleuters." Dat kan, of we hebben hem nog niet gevonden in ieder geval.

Ook beukennootjes werden al door enkele kleuters meegebracht naar de klas. De kleuters vonden ze allemaal op dezelfde plaats: aan de parking. We gaan eens samen kijken.
Hoe heet die boom weer? Niet de beukenboom maar de BEUK.

Ook hier voelen we aan de schors. Er staan precies minder 'tekeningen' in dan bij de eik, vinden Mari en Enji. Hij is minder ruw. 
Onze vondsten worden verzameld op een blad:

In de klas sorteren we met behulp van de poster. De vrucht en het blad worden bij de juiste boom gelegd.


Onze vondsten en wat we leerden komen in ons onderzoeksboek.


Er worden bossen, bomen en bladeren geschilderd en getekend aan de creatafel.

Mythe brengt enkele dagen later de andere soort bolster mee. 'Van de wilde kastanje' weet ze nog.
We bespreken de verschillen tussen de bolsters.
Een bos in de zandtafel:
We bekijken enkele filmpjes op de site van de week van het bos, over de egel, de lijster en de eekhoorn, die leuke weetjes over zichzelf vertellen. 
bolsters maken met klei:
De oudste kleuters maken een woordkaart. Ze stempelen het woord bos, zoeken de letters van het woord en maken een tekening rond 'bos'.

Aaron heeft een mooie gedetailleerde tekening van een boom. Op deze tekening bespreken we de belangrijkste delen van de boom.
We zien de stam, de takken met bladeren en de wortels. 

Slecht/ nat weer op vrijdag. 'De bolster gaat dicht gaan!', herinneren enkele kleuters zich. We kijken vol spanning toe...
jammer maar helaas, deze bolster lijkt weinig te veranderen

Vervolg van de kweeperen:
Casper vertelde al dat ze niet rauw mogen gegeten worden.
We wassen ze.
We snijden de kweeperen in stukjes en brengen aan de kook tot ze gaar zijn.

We doen er suiker bij en pureren ze. Nu hebben we kweeperenmoes. En het is nog lekker ook!
Tekst van de week van van Mari over de stier:
We rijmen op het woord stier. 
Er worden heel veel woorden gevonden: bier, vier, dier, spier, plezier, mier, zier, kier,...
We maken een gek versje met de woorden.
Enkele oudste kleuters gaan met het versje naar de computer en typen:

Idee van de week van Myrthe: maskertjes maken (maar dan omgekeerd):


De gang wordt een bewegingsparcours voor de gemaakte loopklossen (tijdens de atelierdag) en de rolschaatsen van Celle:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten