zaterdag 8 november 2014

Nieuwe hoeken en levend rekenen bij de puffende pinguïns

We zijn enkele hoekjes rijker in onze klas. We hebben een timmerhoek. De kleuters gingen er maandagochtend onmiddellijk aan de slag met hamer, zaag, nagels, vijzen,...




de bankschroef wordt getest

Op de timmerbank hangen heel wat materialen 'geplakt' tegen een staaf. Sam en Ella wisten dat het een magneet was. 
We gingen op zoek naar magnetische en niet magnetische materialen in onze klas.
We merkten dat er heel wat spullen magnetisch waren: een blikken doos, de werkmaterialen van onze timmerbank, de knikkerbaan, ...
Nel bracht een boek mee waarin een kort stukje over de magneet stond. Er stond wel iets heel gek bij: "de aarde is een magneet". Hoe kan dat nu? We zoeken het volgende week verder uit.




Deze week hebben we rond meten gewerkt: Zita bracht een nieuwsbericht mee over een reuzenhaai die aan onze kust gespot was.
Daarin stond dat er maar 1 vissoort bestaat die nog groter is dan de reuzenhaai. 
We wilden weten hoe groot die reuzenhaai was. 



Ik las voor: dit jong is 4 meter, een volwassen reuzenhaai kan tot 12 meter worden en heeft een muil die tot 1 meter open kan. 
We gingen uitzoeken hoe groot 1m is. Wies wist dat hij 1m en nog iets was. 
We dachten na met welk materiaal we dat konden controleren. 
Al snel kwamen de kleuters met de vouwmeter uit de timmerbank af. 
We bekeken wat 1 meter was op de vouwmeter, en zagen dat als Wies er naast kwam staan, hij inderdaad groter was. Wie is er kleiner dan Wies? Zita dacht dat zij wel kleiner was. 
We zien dat Zita kleiner is, en meer nog, we zien dat ze ongeveer tot 1 meter komt op de vouwmeter.  De andere kleuters willen ook weten wie gestrekt in de muil van de reuzenhaai zou passen. We leren wie groter, kleiner en (ongeveer) 1 m is.

Solara, Holly en Zita zijn ongeveer even groot als de opengesperde muil van een volwassen reuzenhaai
We weten nu al hoe groot wij zijn, maar we willen ook graag weten hoe groot die reuzenhaai kan worden. 
Ik vraag de kleuters of ze denken dat we 12 meter in onze klas kunnen meten. De meesten denken van wel. We gaan aan de slag met onze vouwmeter.


De vouwmeter is als hij helemaal uitgevouwd is 2m, dat is al 2 keer 1 meter. We houden onze vinger steeds waar de meter stopt en meten er vandaar telkens 2 meter bij. Ella weet dat 2 en nog eens 2 erbij 4 is. Zo gaan we verder tot we aan 12 m zitten. 
We komen uit aan de zitbank in onze poppenhoek. 

In de turnzaal meten we met onszelf tot we aan 12m komen. We beginnen met Zita, Solara en Holly. We zitten nu al aan drie meter...
We hebben 11 kleuters nodig om even groot te zijn als de reuzenhaai van 12 meter. Dat is wel erg groot!



Vrijdag vertelde Nel in de kring dat ze met haar oma en opa naar de boekenbeurs geweest was. Er waren heel veel boeken, maar er was ook iets dat ze een beetje raar vond: als ze hun jassen afgeven krijgen ze een kaartje met een nummer. Als ze naar huis willen moeten ze dat kaartje terug afgeven en weet de mevrouw welke jassen van hen waren. Hoe kan dat?
De kinderen snappen niet goed wat Nel bedoelt, dus besluiten we om de situatie na te spelen:
We maken uit een grote doos een vestiaire, want zo heet de plaats waar je je jassen kan afgeven, doen allemaal onze jas aan en testen uit:










Als we een vestiaire hebben, hebben we ook een evenement nodig uiteraard. We maken van 
onze boekenhoek 'de boekenbeurs', waar de kleuters boeken kunnen gaan kopen.



Vrijdag was er ook dubbel feest: de Sint is langs geweest én we vieren Owen zijn verjaardag. Hij is 5 jaar geworden! Hij stelt 's morgens zijn museum voor. 's Middags vieren we feest met ijsjes en popcakes!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten