vrijdag 28 november 2014

Week 12

Deze week zijn we gestart waarmee we vorige week eindigden, nl de vraag: wat drijft en wat zinkt?
We testen het onmiddellijk uit: de kleuters zoeken in de klas zelf materialen die de drijf-of zinktest kunnen ondergaan. Ze gaan daarin nogal ver: zelfs een boek uit de bib moet eraan geloven. We moeten het binnenkort misschien maar eens hebben over waterdichtheid bij materialen ;)



Terwijl vanalles in het water gegooid wordt vouwen enkele kleuters bootjes volgens een stappenplan, om te testen of we onze eigen bootjes op het water kunnen laten varen. Omdat het niet zo eenvoudig is oefenen we eerst gezamenlijk in de kring. we verwoorden daarbij de stappen zelf zo goed mogelijk




 Daarna proberen de kleuters het zelfstandig.



het lukt!!! 

We werken ook aan een vrije tekst: we oefenen op een spattechniek met tandenborstel en daarna werken we op een gekleurd blad. Dit wordt de achtergrond van onze tekst.


Eens het 'spatwerk' opgedroogd is, kan het echte werk komen: de kleuters tekenen hun verhaal
                                                                                                                                                              



We brengen de vrije tekst tijdens de terugkomkring mee en houden een tekstenronde:
De kleuters vertellen hun teksten. Daarna wordt er gestemd voor een tekst van de maand. (we passen de oorspronkelijke naam 'tekst van de week' aan naar tekst van de maand vanaf nu, want dat is meer haalbaar!) 





 
Wies zijn tekst wordt gekozen. Het gaat over zijn zus die wandelt in het bos en een eekhoorn die daarvan schrikt. Wies haalde uit de tekst de letter 'm' van het woord boom.
We zochten al woorden die beginnen met de letter 'm':
Marie en Maaike zijn meisjes, dat begint met de M!
Volgende week doen we nog verder rond de tekst van Wies.
                                                                                                 

   Sam bracht deze week zijn ideetje van de week: hij 'plantte'  tuinkers, maar niet in aarde zoals we de bloembollen van Senne plantten. De zaadjes werden op natte watten gedaan. Benieuwd wat daar gaat uitkomen binnenkort...



                                                                                                 
Verder deze week deden we ook een luisteroefening, met daarna een 'luisterdicteetje'
We luisteren daarbij eerst naar allemaal verschillende geluiden en raden wat we hoorden. Daarna volgt de echte oefening: de kleuters tekenen wat ze hoorden. Alle kleuters kiezen om mee te tekenen, dus gaan we geamenlijk aan de slag. 
Enkele voorbeelden van de geluiden waren: een baby, regen, vuurwerk, een schaar,... niet zo gemakkelijk, maar wel eens leuk om te doen.
                                                              

tijdens het hoekenwerk doen we ook nog een luisterspelletje op de computer
de kleuters moeten uit 6 prentjes kiezen welk instrument, dier, emotie, sport,... ze
horen en dat aanduiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten